Lucardi: succesvol door inspelen op trends en klantbeleving

Lucardi is de grootste landelijke juweliersketen van Nederland. De keten heeft met bijna 100 fysieke vestigingen een landelijke dekking en is daarnaast te vinden in nog eens 100 vestigingen van de Kijkshop. Voor de laatste trends op het gebied van sieraden en horloges ben je bij Lucardi aan het juiste adres. Hip en trendy zijn de sleutelwoorden, maar zeker zo belangrijk is een betaalbare prijs. Lucardi heeft een breed assortiment, van zeer betaalbare tot exclusieve sieraden. Met de slogan “met liefde gegeven” richt de keten zich vooral op consumenten die anderen (of zichzelf) willen verrassen met een leuk en betaalbaar cadeau. De omzet van Lucardi zit de laatste jaren stevig in de lift, 2015 was zelfs één van de succesvolste jaren ooit voor de juweliersketen.

Sfeer en emotie in de winkel

Aan het woord is Margret Groenendijk, Marketing & Communicatiecoördinator bij Lucardi: “ Bij Lucardi spelen we vooral in op actuele trends en belangrijke seizoensmomenten zoals Valentijnsdag, Moederdag, Vaderdag, Sinterklaas en Kerst. In onze winkelvestigingen geven we dit concreet vorm door themagerichte campagnes uit te werken in instore communicatiemateriaal. Naast de “vaste” seizoenscampagnes hebben we ook steeds vaker trendgerichte productpromoties rondom nieuwe collecties die we uitlichten in ons assortiment. Deze collecties krijgen altijd  een prominente plek in de winkel, meestal direct bij de entree. Voor deze campagnes maken we gebruik van grote sfeervisuals waarop onze eigen modellen poseren met het bewuste product.”

“Wij bieden onze klanten iets waardevols tegen een betaalbare prijs”

“In de winkel zelf spelen we vooral in op de emotie van het moment en proberen we slim in te haken op nieuwe trends. Dat doen we door het communiceren van sfeer en scherpe prijzen. Wij bieden onze klanten iets waardevols voor een betaalbare prijs. Onze fysieke promotiemiddelen zetten we vooral  in om dat doel te bereiken. Daar zijn we erg flexibel in. Zo proberen we naast de bekende POS items steeds nieuwe dingen te verzinnen en uit te proberen. Als dat dan goed werkt rollen we dat verder uit naar bredere campagnes. Zo is bijvoorbeeld de nieuwe richting die we ingezet hebben met de pilotcampagnes rondom trendy collecties echt een groot succes. Deze lijn gaan we dan ook zeker verder doorzetten de komende tijd.”

Flexibel en nuchter blijven

Gevraagd naar hoe de samenwerking tussen Lucardi en Blomsma is ontstaan antwoord Margret: “Voorheen deden we zaken met Groot&Klein in Amsterdam. Toen die failliet gingen hebben ze ons doorverwezen naar Blomsma. Al direct in het eerste contact was er een goede klik en stelde Blomsma zich flexibel op. En dat is tot op de dag van vandaag nog steeds zo. De samenwerking met Blomsma staat voor ons vooral synoniem aan “elkaar begrijpen”. Natuurlijk is een goede prijs en kwaliteit een vereiste. Maar vooral het meedenken, flexibiliteit, nuchterheid en het goede onderlinge contact zijn voor ons belangrijke aspecten in de samenwerking. Blomsma denkt altijd kritisch met ons mee in kwaliteit en de uiteindelijke toepassing. Regelmatig dragen ze slimme oplossingen aan die ons helpt om onze communicatie nog effectiever te kunnen inzetten. Zo denken ze mee in nieuwe materialen en betere technieken die we kunnen inzetten in onze winkels.

“De samenwerking met Blomsma staat voor ons synoniem aan “elkaar begrijpen”

Een voorbeeld daarvan is dat Blomsma ons adviseerde om voor een ander materiaal te kiezen voor de sfeerfoto’s die als achterwand in de vitrines van onze nieuwe collecties worden geplaatst.  Het voordeel daarvan is dat dit materiaal minder kreukgevoelig is en minder snel scheurt dan het “oude” materiaal. Zo blijven de achterwanden netjes en representatief in de winkel, wat weer bijdraagt aan de sfeerbeleving. Het gebeurd echter niet altijd dat we de adviezen van Blomsma opvolgen omdat we altijd kritisch blijven op het budget wat we beschikbaar hebben.”

Op elkaar ingespeeld

Ook over haar persoonlijke ervaringen in  het contact met Blomsma is Margret enthousiast: “Bij Blomsma hebben we altijd een vast aanspreekpunt, ongeacht waar het over gaat. Zo heb ik de afgelopen jaren soms bijna dagelijks contact met Mike Bergakker, projectleider bij Blomsma. Het voordeel daarvan is dat we nu volledig op elkaar ingespeeld zijn. Ook hier is het elkaar begrijpen en aanvoelen wat nodig is om het gewenste resultaat te bereiken echt een belangrijke  succesfactor in de samenwerking. Mike is altijd bereid om mee te denken, blijft in alle gevallen rustig en nuchter nadenken en kan heel flexibel inspelen op veranderingen. Daarnaast kunnen we ook gewoon lol hebben en persoonlijke interesses delen. Persoonlijk vind ik dat een groot pluspunt.

“Bij Blomsma hebben we altijd een vast aanspreekpunt, ongeacht waar het over gaat”

 Tot slot geeft Margret aan positief naar de toekomst te kijken, maar ook kritisch te zullen blijven: “Onze relatie met Blomsma is het beste te beschrijven als een geoliede samenwerking waarbij we elkaar goed aanvoelen en begrijpen wat er nodig is om de doelen te kunnen halen. Wat mij betreft blijven we ook in de toekomst op dezelfde voet doorgaan met Blomsma.  Natuurlijk blijven we er ook zakelijk naar kijken en zijn we kritisch op prijs en kwaliteit. Het moet natuurlijk wel voor beide partijen een win-win sitatie blijven.