5 vragen voor retailers bij het toepassen van instore & outstore signing

Het is voor retailers anno 2016 een flinke uitdaging om de consument aan zich te binden. Des te belangrijker is het daarom om een eigen geluid te laten horen, om een unieke identiteit en merkwaarden neer te zetten waar de consument zich mee kan identificeren. Het consequent toepassen van kraakheldere formulewaarden door de hele linie van de keten lijkt daarom de enige manier om de klant nog fysiek naar de winkel te trekken. Maar dan moet het plaatje in de winkel zelf wel kloppen. Juist het toepassen van instore & outstore signing kan het verschil maken tussen “net niet” en “compleet”. Maar waar moeten retailers dan eigenlijk allemaal rekening mee houden? Dit zijn de 5 vragen die iedere retailer zich moet stellen alvorens aan de slag te gaan met instore & outstore signing:

  • Prachtig winkelconcept, maar is het ook te realiseren?

Het ontwikkelen van een nieuw winkelconcept gaat gepaard met een grote investering in tijd en geld. Aan de tekentafel worden de meest prachtige concepten bedacht en visueel uitgewerkt. Maar dan de praktijk: ieder winkelpand is uniek en vergt daarom een andere aanpak om het concept te kunnen uitrollen.  Soms blijken de ideeën bedacht aan de tekentafel moeilijk of niet te realiseren of vergt het de nodige extra kosten om het geheel in lijn met het ontwerp te krijgen. Ontbreken van de juiste kennis van toepassingen en materialen leidt regelmatig tot verkeerde keuzes. Om dit te voorkomen is het raadzaam om al tijdens de ontwikkeling van het concept advies in te winnen bij de vakspecialist die het concept in de praktijk moet gaan realiseren. Een goede signmaker weet welke valkuilen en slimmigheidjes er in de praktijk aan te pas komen om het concept ook visueel te kunnen uitrollen.

  • Kiezen voor kwaliteit, of de laagste prijs?

Het klinkt cliché, maar alle waar is naar zijn geld. Van een Dacia kunt u niet hetzelfde aan comfort, techniek en vermogen verwachten als van een Audi. Zo werkt het ook bij het uitrollen van de signing in en om de winkel. Vaak zijn retailers geneigd om op basis van prijs de beslissing te maken voor de uitvoerende partij. Logisch, omdat de marges in de retail ook onder druk staan kijkt men kritisch naar iedere investering. Maar pas op: weet u zeker dat u voor die prijs ook de kwaliteit krijgt die u wilt? De ene vakman is de andere niet, dus kunnen er grote verschillen zitten in de toegepaste materialen, manier van afwerking en duurzaamheid van het product. Kijk daarom kritisch of het aanbod daadwerkelijk die kwaliteit biedt die u als uitstraling voor ogen heeft. Het is goed om garantiebepalingen te laten opnemen zodat u achteraf niet voor verrassingen komt te staan.

  • Wordt de huisstijl duidelijk en consequent toegepast?

Zoals al in de inleiding van dit artikel gezegd valt of staat het onderscheidend vermogen van een retailmerk met het consequent toepassen van de formulewaarden. Kijk om u heen en u zult zien dat retailers die dit tot in detail doorvoeren succesvol zijn en groeien. Consumenten verwachten een duidelijk verhaal en willen zich herkennen in de merkwaarden waar ze zelf voor kiezen. Het consequent toepassen van formule-elementen zoals storytelling, winkelrouting, sfeervisuals en point-of-sale materiaal zorgt voor een compleet en kloppend plaatje. Vaak worden (onterecht) concessies gedaan aan huisstijl en formuleconcept omdat het ontbreekt aan kennis, tijd of kunde om het plaatje compleet te maken. Zorg daarom dat uw signmaker de waakhond is die kritisch met u meedenkt en u adviseert hoe u zonder concessies te doen aan kwaliteit de gewenste uistraling kunt realiseren .

  • Maar wat wil de lokale ondernemer eigenlijk zelf?

Veel (grotere) retailketens werken met een franchiseconstructie. In dat geval heeft de lokale ondernemer zelf ook een stem bij het uitrollen de instore & outstore signing in zijn winkel. Lang niet altijd blijkt de ondernemer op één lijn te zitten met het hoofdkantoor. Ondernemers willen daarom serieus genomen worden en betrokken zijn in het proces. Duidelijke communicatie tussen de ondernemer, de uitvoerende partij en het hoofdkantoor is cruciaal voor een goede doorloop en efficiënte werkwijze. In dat geval is het belangrijk dat zowel de ondernemer als de formulemanager schakelen met dezelfde contactpersoon bij de signmaker. Deze treedt op als projectleider en zorgt dat alles in goede banen verloopt. Op die manier voorkomt u miscommunicatie en frustratie tussen de betrokken partijen. Daarmee blijkt vaak de grootste winst voor een succesvol resultaat al geboekt.

  • Hoe gaan we het logistiek allemaal voor elkaar krijgen?

Planning is key in retail. Één dag later open na een verbouwing kan duizenden euro’s omzet kosten. Daarom is logistiek efficiënt werken om alles binnen de deadlines realiseren een harde voorwaarde bij het uitrollen van alle instore en outstore signing in de winkel(s). Vaak vormt het renoveren of (ver)bouwen van een winkelpand de aanleiding voor het (al dan niet opnieuw) aanbrengen van de signing. Een goede afstemming met de hoofdaannemer en de ondernemer is dus zeer belangrijk. Vaak is de signing het laatste onderdeel van dit traject en moet er dus binnen een zeer korte doorlooptijd de laatste details worden afgerond. Een signmaker moet kunnen beschikken over een zeer flexibele levercapaciteit en bekwame monteurs die ter plekke onder druk moeten kunnen werken. Bewezen ervaring met dit soort projecten blijkt meer dan eens doorslaggevend voor het logistieke succes van de “operatie”.

Wilt u meer informatie over knelpunten waar u tegen aanloopt of advies bij vragen over uw signing? Neem dan gerust contact op met onze vakspecialisten via retailsigning@blomsma.nl of via 079-3301000

Oplossingen

Vakgebieden

Downloads